Att bygga en effektiv hemsida

Att bygga en hemsida på Internet är relativt enkelt nuförtiden. Det finns många s k webbhotell, t ex Webnode, där man med hjälp av färdiga modeller kan lägga upp sina rubriker, bilder, texter och länkar. Om man kan mycket om kodning och HTML, så kan man naturligtvis skapa sin helt egen hemsida med egen server. Det kräver dock lite mer jobb. Vad som är betydligt svårare är att få hemsidan att sticka ut i mediebruset på Internet och att synas i sökmotorn på Google. Det är naturligtvis det man vill med sin hemsida, nå ut till de som är intresserade av samma ämne som en själv eller till potentiella kunder för ens företag. För att hemsidan ska bli så effektiv som möjligt bör man ha följande i åtanke:

 

  1. Struktur och navigation
  2. Kvalitet och innehåll
  3. Taggar och semantik
  4. Indexering och noindex

1.  Struktur och navigation

Att hemsidan ska vara mobilanpassad och lätt att ladda upp är en självklarhet. Nästa viktiga steg är att göra hemsidan välstrukturerad och lättnavigerad. Besökaren ska inte behöva mötas av ett stort kluster av information utan tvärtom lätt kunna se vad sidan handlar om utifrån rubriker och bilder. Är det en privat blogg eller ett företag med webshop/tjänster? Oavsett vilket så är det viktigt med tydlighet och struktur som gör navigeringen enkel. Många är frestade att starta utifrån design och att det ska vara snyggt, men det är bättre att börja bygga upp ett lättöverskådligt skelett och sedan bygga hemsidan utifrån detta.

 

2. Kvalitet och innehåll

Hög kvalitet är naturligtvis viktigt för att bli tagen på allvar. En hemsida som innehåller språkfel och irrelevant information tappar i förtroende. En proffsig sida ska inte bara vara felfri i detta avseende, utan även vara nischad på sitt område. Det går absolut att ha ett brett ämne och ändå lyckas nå ut, men de nischade sajterna har oftast en fördel tack vare de nyckelord som de rankas efter i Googles resultat. Hemsidor som även har nyckelord i sitt domännamn ännu större chans att rankas högt.

3. Semantik och taggar

Taggar är ord och fraser som beskriver innehållet på hemsidan. Det gör det enkelt för besökarna att hitta på sidan. Man kan lägga till taggar för artiklar, sidor, produkter, kategorier och bilder. De visas i ett s k innehållsblock. På hemsidans redigeringssida hittar man oftast var och hur man ska lägga in dem. Taggarna behövs dessutom för att Google ska kunna hitta din sida via dem.

 

När det gäller just nyckelord blir även språkbruket viktig för att synas på webben. Om man t ex säljer en viss tjänst, så bör ordet för tjänsten finnas med i texten under rubriken i flera olika sammansättningar för att få en chans att rankas högre. Konkret exempel: Rubriken Sång- och pianolektioner leder vidare till texter med ord som sångteknik, sånglektioner, pianometodik, lektioner, etc.. Detta är att nyttja sig av semantik, ett språks betydelse, och lyfta fram variationer i samma ordgrupp med viss repetition.

4. Indexering

Vad många inte känner till är att Google hela tiden indexerar olika taggar. Det är alltså  taggarna som gör att man överhuvudtaget syns på Google. Vill man komma högt upp i sökresultaten, så bör man se över hur taggarna är gjorda.

Indexering