En resa genom webbdesignens historia från då till nu, del 4

Vår resa genom webbdesignens utveckling fortsätter här med den fjärde och sista delen i denna serier, en resa som tagit oss genom en utveckling från HTML till CSS, och allt som kom därimellan. Nu är det så dags för dom sista delarna som responsiv- samt platt design.

Responsive design

Först ut bland de vi tänkte skriva om i denna artikel har vi så kallad responsiv webbdesign, något som utvecklades av en man vid namn Ethan Marcotte som ville utmana det befintliga tillvägagångssättet av att presentera publicerat material genom att använda olika typer av design, något som sedermera gav namnet responsiv design. Rent tekniskt använder vi fortvarande oss av HTML och CSS så från en teknisk aspekt är det kanske inte ett allt för stort steg framåt, men den stora skillnanden här är HUR vi använder allt detta där vi tillämpar en form av design för en typ av enhet så som PC, men sedan en annan form av design för mobila enheter och en tredje design för surfplattor och så vidare. Detta gör att websidorna fungerar överallt och visar innehållet på det sätt vi önskar att det ska visas, vilket i sin tur också gör att vi kan styra och anpassa platformerna till de olika enheterna.

Responsive design

Detta är något som majoriteten av alla webbsidor använder sig av idag, speciellt på grund av ändrade användarvanor där majoriteten av alla dagens internetanvändare inte längre använder sig av persondatorer eller laptops utan istället mobila enheter som smartphone och surfplattor. Detta gör det också enklare för webbsidor att skapa produkter som de kan monetisera enklare, genom att erbjuda sina klienter olika paketlösningar med reklam utformat att nå alla dessa plattformer på olika sätt, med en rad olika lösningar när det gäller exempelvis banner placering och på så sätt ge maximal exponering till kunden. Du som användare ser detta när du exempelvis besöker någon av de stora nyhetssidorna i Sverige, så som Expressen eller Aftonbladet. Ni bjuds på en form av annonsering om ni navigerar dit via er laptop men en helt annat form om ni besöker sidan genom er telefon.

Platt design

Att skapa flera layouter till en design tar lång tid, så lyckligtvis valde man vid detta skede att skippa den avancerade formen av design och istället gå tillbaka till grunderna och istället fokusera på innehållet och hur det presenterades kontra hur extravagant själva webbdesignen var, och på så sätt göra innehållet till fokuspunkten på sidan. Att simplifiera de visuella elementena på sidan gjorde att vi fick en mer platt design, därav namnet. Fördelen med detta är som sagt innehållet nu istället hålls i fokus, så som det också ska vara. Du som användare besöker inte en sida på grund av hur avancerad deras webbdesign är utan mer på grund av vad för innehåll dom produceras. Vi var nära detta i tidigt skede av internet och dess utveckling men valde sedan att gå i en annan riktning, som sedermera visade sig att inte vara dit vi borde ha gått, men istället gå tillbaka och ta denna linje.