Logotyper

För den oinvigde kanske logotypens betydelse inte är helt självklar – hur kan ett litet märke betyda så mycket? Eventuellt resulterar det här i att den som startar ett företag, med tillhörande webbsida, inte lägger tillräckligt mycket engagemang och tankeverksamhet i utvecklingen av en riktigt bra logotyp. Tyvärr kan en sådan inställning straffa sig rejält längre fram, och därför skriver vi just den här artikeln – bakom varje framgångsrik hemsida finns en stark logotyp!

Vad är en logotyp?

En logotyp, eller logga, är egentligen ett företags, eller en hemsidas, ansikte. Det är en mindre symbol, ikon eller bild som representerar hela din verksamhet. Logotypens utformning är ofta den viktigaste delen i din grafiska profil, då den ska vara utformad på ett sådant sätt rent visuellt att den omedelbart väcker associationer till din verksamhet. Framgångsrika logotyper är bland annat IKEA:s blå-gula märke, McDonalds M, ”Golden Arches” eller Nikes klassiska ”The Swoosh”. Även om McDonalds och Nikes logga inte innehåller deras företagsnamn, så räcker den enkla

Varför är det viktigt med en bra logotyp?

Som du kanske redan har förstått är logotypens viktigaste funktion att snabbt väcka associationer till din verksamhet. Men varför inte bara använda ditt företagsnamn? Logotypen har bland annat fördelen att den är liten. Den får plats på exempelvis gatuskyltar längs med motorvägar eller på flaggor med mera. Den passar även bra att ha uppe i hörnet på webbsidans alla undersidor eller som profilbild på sociala medier. Om du har ett längre namn på din hemsida eller verksamhet så kan det dels ta för stor plats, dels ta för lång tid att läsa, till exempel utefter vägar. Logotypen gör att du snabbt och enkelt kan synas på olika platser! Tillsammans med resten av den grafiska profilen fungerar logotypen dessutom som ett sätt att strukturera och knyta samman olika delar av din hemsida eller verksamhet. Som ett sätt att illustrera logotypens betydelse kan man fundera över exempelvis märkeskläder. Det är logotypen, märket, som sitter på kläderna som avgör ifall en t-shirt kostar 40 kronor eller 800.

Vad är en logotyp?

Tips för din logotyp

Det kanske viktigaste att komma ihåg är dock att logotypen, hur viktig den än är, bara är en del av helheten. När du skapar din logotyp måste du därför se till att logotypen passar in i, och speglar, resten av din grafiska profil samt din verksamhets kärnvärderingar. Om du riktar dig mot till exempel familjer och har värden som trygghet och säkerhet är det viktigt att detta genomsyrar såväl din logotyp som resten av din verksamhet. Din verksamhet måste ha en tydlig identitet, och allting inom verksamheten, såväl hemsida som produkter och reklam ska ge uttryck för denna identitet.

Tips för din logotyp

En annan avgörande aspekt att ta hänsyn till när du skissar på din logotyp är att den ska tåla tidens tand – den ska helt enkelt inte bli omodern efter några år. Det här är inte helt enkelt, men generellt kan konstateras att ju enklare design, desto bättre klarar sig logotypen över längre tid. Enkel design ger dessutom logotypen ytterligare en fördel: den passar oftast bra i olika estetiska miljöer. Övrig design, på såväl hemsida som produkter, kanske måste anpassas efter trender och mode, och då är det extra viktigt att logotypen är densamma för att bevara verksamhetens identitet. En enkel design gör att logotypen tål att andra element förändras. Annars riskerar du att behöva byta logotyp, och är det någonting vi måste varna för så är det just detta. Att byta logotyp är riskabelt – du riskerar ju då att förlora en del av din identitet samt de positiva värden som du laddat din logotyp med!